fbpx

Три грешки, които допускат собствениците на бизнес, в управлението на личните си финанси

В една от предишните ни статии те запознах с основните прилики и разлики между личните и фирмените финанси. Много от собствениците на бизнес обаче срещат трудности в разделянето им. Така допускат няколко основни грешки в управлението на личните си финанси.

Това води до изпадане в две крайности. Едната е, когато всички свободни средства се влагат в компанията. Целта е постигане на все по-големи печалби и постоянното им реинвестиране обратно в бизнеса. Другата е обратно – парите на фирмата се ползват за постигането на личен комфорт. Това води до стремеж към все по-луксозен начин на живот до момент, в който фирмата не може вече да го финансира. Рано или късно и двете крайности водят до негативен резултат. Не сме направили нищо за себе си и сме жертвали времето и здравето си само за бизнеса или вече толкова сме злоупотребили с него, че нямаме бизнес.

Познавам много собственици, основно на малък и среден бизнес. Те често ме питат за съвет как да управляват по-добре личните си финанси, така че да се постигне баланс между горните крайности. И това съответно да им носи по-голяма удовлетвореност, както от работата им, така и да могат да се радват на личния си живот и плодовете на труда си без угризения.

Tрите грешки, които най-често допускат собствениците на бизнес, в управлението на личните си финанси:

Грешка №1 – Фирмените пари са мои пари

Като собственик, а често и управител на фирмата, сигурно се изкушаваш да ползваш фирмените пари като свои. Случва се клиентите да ти платят за твоята стока или услуга. И тези пари да отидат същия ден за покупка на храна или нещо друго. Ако приходите са повече, изкушенията да похарчиш пари за по-скъпи неща също нарастват. Всъщност никога не знаеш колко пари имаш. Това размиване на границите между личните ти пари и фирмените не води до нищо добро. Не можеш да анализираш паричните потоци на фирмата и да оптимизираш финансите й. В същото време не знаеш и с какво разполагаш за твоите лични или семейни финансови цели. Доброто управление и на двете изисква да си определиш справедлива за теб и фирмата заплата и да разделиш личните от корпоративните финанси.

собствениците на бизнес

Грешка №2 – Да намалим разходите

Случва ли ти се приходите никога да не са достатъчни, а разходите винаги да са повече от желаното. Най-лесно се спестява от разходи за заплати и осигуровки. Не само за служителите, но и за собствениците и управители. В големите компании това не е честа практика, но е редовна за малките и средни фирми. Основно служителите се осигуряват на минимални заплати, а разликата се плаща в брой. Разбираем е стремежът от икономии, съчетан с недоверие към държавата. Защото има съмнение в това какво покритие стои зад всички данъци и осигуровки, които плащаме. Но фокуса ни е към това какви негативи носи това на теб като собственик на бизнес.

Най-същественият е това, че не само не плащаш на държавата, за да си осигурен за различните рискове, които покрива държавното обществено осигуряване, но и не се грижиш сам за това. Много собственци на бизнес няма да получат повече от минималната пенсия, но не са се погрижили и сами за момента, в който решат да спрат да работят. За разлика от техните служители, които могат да се пенсионират, когато имат съответната възраст и стаж, много притежатели на компани няма да могат да си го позволят, защото са вложили всичко във фирмата. Ако спрат да работят, няма да имат никакви доходи и бизнесът им ще загине.

Да управляваш личните си финанси означава и сам да се погрижиш за себе си, докато имаш възможност да работиш и изкарваш пари.

Грешка №3 – Плащай първо на фирмата

Доброто развитие на бизнеса зависи и твоето благосъстояние. Затова сигурно и ти като други собственици първо плащаш на фирмата. Винаги има разходи за покриване, закъснели фактури към контрагенти, а и ДДС-то не чака. Успял си да купиш нещо за вкъщи, но всъщност за семейството отива това, което е останало след плащанията за фирмата. Това е работеща стратегия, ако искаш да развиваш бизнеса си и си в началото на стартирането му. Дългосрочно обаче се натрупва едно напрежение в теб и в семейството, свързано с неяснотата от финансовия резултат. Това важи с особена сила, ако ти си основният източник на доходи в домакинството и от твоите доходи зависят други хора. Плащането първо на фирмата и живеене с останалото след това, не ти дава възможност да планираш по-големите и дългосрочни лични финансови цели, които ти предстоят. Да плащаш първо на себе си е един от основните принципи на доброто управление на личните финанси. Това ще ти позволи да контролираш и управляваш както фирменото, така и личното ти благосъстояние.

Ако имаш собствен бизнес и наистина те интересува как да управляваш по-добре линчните си финанси, може би всеки ден ще се сблъскваш с проблеми от всякакво естество. Но ти си човекът, който трябва да предприеме действие. Избягването на тези три основни грешки ще доведе гарантирано до по-успешни резултати.

В случай, че искаш не само по-успешни, но и по-бързи резултати, моята работа е да помагам на хора точно като теб и ще се радвам да създадем работеща формула за твоите финанси.

Заяви опознавателна среща

Финансово планиране с Цвети и Мадлен

Погълнати от ежедневните задачи, вероятно не отделяте време за стратегически поглед към Вашите лични финанси.

Можете да постигнете това по време на кратка опознавателна среща с нас. 

Тя е напълно безплатна за Вас!

Като резултат ще намалите разходите си, ще плащате по-малко данъци, и ще получите възможност за по-висока доходност за парите си.

Бъдещето Ви зависи от Вас – направете своя финансов план СЕГА!

Цветелина Тодорова

Цветелина Тодорова е консултант по лични финанси и финансово планиране. Тя работи с хора, които срещат трудности в управлението на личните си финанси и биха искали да постигат по-лесно житейските си цели. Цвети използва комплексен похват в личните финанси, който е насочен към постигането на по-добри резултати.